Lärning genom gärning / KY Projektledning Inriktning Spel

en lärarblogg för utbildningen Projektledning inriktning spel

Spelanalys moment två

with 5 comments

Vi är nu ute efter enskilda spelmekaniker och syftet är att undersöka vad som leder till stimulerande  upplevelse och framför allt varför de skapar engagemang.

Spela nedanstående spel så långt och länge ni känner att det är meningsfullt. Notera score och speltid. Skriv en kort kommentar om en unik spelmekanik som tvingade/fick dig att göra något som du upplevde som meningsfullt.

Fördela 10 poäng mellan taktik och strategi. Taktik där du bara fattar beslut i nuet mot strategi där spelar mot långsiktiga mål.

Undvik att prata om tema och grafik — prata bara om de procedurer och mekaniker som tvingar fram ett meningsfullt beslut och ett motiverande/engagernade görande hos dig.

Var så mycket vetenskapsmän som ni kan — alltså utelämna känslomässiga argument och eget tyckande i största möjliga mån.

exemepel på en mekanik i winterbells:

De klockor man missar utgör en potentiell livlina vilket innebär att jag under spelets gång försöker memorera dem. Detta skapar ett visst engagemang.
Mekanik: missade klockor försvinner inte.
Orsak till engagemang: Hopp om räddning

Winterbells
http://www.ferryhalim.com/orisinal/g3/bells.htm

Crossblock

http://hexaditidom.deviantart.com/art/Crossblock-108669149

Dwarf Complete
http://dwarf.complete.fizzlebot.com/

Dino Run
http://www.xgenstudios.com/game.php?keyword=dinorun

Bowmaster
http://www.lostvectors.com/prelude/index.html

Viking Defense
http://www.miniclip.com/games/viking-defense/en/

flOW
http://intihuatani.usc.edu/cloud/flowing/core.html

Pushori
http://www.tonypa.pri.ee/pushori.html

Knytt Stories
Detta spel kräver att du laddar ner till PC och kör.
http://nifflas.ni2.se/index.php?main=02Knytt_Stories&sub=03Download

Tag med ovanstående uppgifter till klassrummet på torsdag. Besvara nedanstående i er blogg innan Torsdag.

  • Definiera vad spelmekanik betyder för dig.
  • Definiera vad meningsfullt betyder i en spelkontext.

Inte mer än 500 ord inte mindre än 200.

klart slut.

Ola

Annonser

Written by Ola Janson

januari 13, 2009 den 3:49 e m

Publicerat i 08

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Uhmm… ang Winterbells så försvinner väl visst klockorna man missat efter ett tag? Vare sig de är kvar eller inte så finns det ju inte en chans i världen att man skall lyckats komma upp igen på en av dem om man nu har börjat falla. Så upplevde jag det i alla fall.

    kennyjakobsson

    januari 13, 2009 at 11:50 e m

  2. Jo, men ett litet tag finns dom kvar.

    Ola Janson

    januari 14, 2009 at 12:29 f m

  3. […] Meningsfull spelmekanik? Hoppa till kommentarer Enligt uppgift från Ola Janson. […]

  4. […] har fått i uppgift att undersöka […]

  5. […] en kommentar » Jag har fått till uppgift att definiera spelmekanik och vad det är i spel som leder till engagemang och […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: