Lärning genom gärning / KY Projektledning Inriktning Spel

en lärarblogg för utbildningen Projektledning inriktning spel

Ett veckoprojekt om särskrivning

with 2 comments

Projektet pågår från måndag 6 oktober till måndag 13 oktober och går ut på att skapa ett språkspel om särskrivning.

Bakgrund

Särskrivning anses av många vara en landsplåga. Med särskrivning avses när ett sammansatt ord felaktigt skrivs som två eller flera ord. I och med internets utbredning under slutet på nittiotalet gjorde sig vardagssvenskens språkvanor obehagligt påminda i egna hemsidor och ändlösa antal inlägg på diverse forum. Reaktionerna lät inte vänta på sig skrivihop.nu startades 2000.09.05. Ungefär tre år senara drog upphovsmännen i handbromsen med över 26000 medlemmar. Särskrivning verkar vara något som berör.

Språk och spel
Språk är ett utmärkt system att skapa spel runt. Tillsynes massor av stenhårda regler men dessvärre lika många undantagstillstånd. Exemplen på språkspel är minst sagt ändlös men för att nämna några så sticker väl framför allt Scrabble(1948) — känt i sverige som Alfapet eller Balderdash(1971) som bygger på sällskapsleken Dictionary Pictionary kännt i sverige som Rappakalja eller bästsäljaren Apples to Apples(1999) från pegasus speile. Många webbspel använder sig också av språk i sina kärnmekaniker (bookworm, typer shark). Men kungen av alla digitala spel där språket spelar en avgörande roll är trots allt de textbaserade äventyrsspelen. En av de mest kända spelen är onekligen Zork från InfoCom. Zork släpptes massor av versioner och spelades av 100 000-tals nerdar medelst stackatokommandon som ”go north”, ”kill dwarf” eller den ännu mer effektiva ”get all”. Denna, idag av många glömda, spelgenre lever i subkulturen med communityn runt programvaran inform 7. Kolla upp om det intresserar er.

Projektets syfte och mål

Målet är att ni under veckan skall skapa kortspel som tar upp ämnet särskrivning. Målgruppen är gymnasieelever.  Med kortspel avses ett spel där den huvudsakliga komponenten är spelkort eller kortliknade brickor. Det är tillåtet att använda andra komponenter men korten måste vara den viktigaste delen av spelmekaniken. Jag vill dessutom att spelet skall involvera någon slags aktivitet som har med särskrivning att göra. Håll er borta från enkla lösningar som t ex frågespel.

Syftet med projektet är att ni skall under fem dagar skall jobba med en speldesignprocess. I detta första projekt är det inte resultatet som står i första rummet utan snarare hur ni har använt de teoretiska kunskaper som ni tillgodogjort er. Det är i skolan ni skall göra fel så att ni slipper göra det i verkligheten. Kom hellre med ett spel som ”nästan” fungerar och med massor av lärdomar i bagaget än ett laminerat kortspel som ser fantastiskt bra ut ingen koll på hur ni plockat fram det.

Former för projektet

Ni kommer att delas in i grupper med 5 eller 6 medlemmar. Varje gruppmedlem ansvarar för en dag (de grupper med 6 får en dag två ansvarspersoner). Ni bestämmer själva vilken dag varje medlem skall ta. Under denna dag skall projektmedlemmen:

  • delta i en överlämning från föregående dags projektmedlem (förutsatt att det inte är första dagen)
  • Sätta samman ett rudimentärt schema för dagen (använd google.calendar)
  • Stå för fikaarrangemang och lunchplaner. Det innebär att planera var och hur — inte laga mat till alla.
  • Projektmedlemmen är underdagen projektledare och ansvarar i huvudsak för att gruppen skall må bra och att en sund kreativ miljö upprätthålls.
  • Sist men inte minst, se till att en ersättare inom gruppen finns om sjukdom eller andra omständigheter skulle hindra projektmedlemmen från att delta.

För alla grupper gäller också:

  • lägg upp en gemensam kalender för projektet. Dela ut den så jag kan se den också.

Eftersom få av er deltagit i spelprojekt tidigare så kommer jag att visa vilka delar ni bör ha med i projektupplägget:

  • idéarbete — spåna, brainstorma eller andra sätt för att kläcka geniala idéer. Uppehåll er inte för länge i denna fas.
  • speltest — gå så snabbt som möjligt in i denna fas. Man kan inte diskutera sig fram till om en spelidé är bra eller inte. Testa är det enda empiriska metod som fungerar. Denna fas avslutas med att ni har en prototyp som fungerar och som alla är nöjda med.
  • produktion — skapandet av det färdiga spelet. Detta är lättare sagt än gjort. En snygg prototyp tar oftast längre tid att göra än vad man tror. Detta till trots skall ni inte lägga överdrivet med tid på detta.

Under hela projektet pågår en hel del processer — t ex designprocesser och gruppdynamiska processer. Det är viktigt att hela tiden dokumentera projektet. Det görs fördelaktligen på tre sätt:

  • Ta foton. Hela tiden. Spela gärna in film och lägg upp.
  • Skriv kontinuerligt regler allt eftersom ni skapar spelet. Vänta inte med detta till slutet.
  • Skriv projektdagbok. Detta ansvar ligger på den projektmedlem som ansvarar för den enskilda dagen.

Detta skall redovisas

Själva redovisningen skall göras i Pechakuchaformat. 20 slides i 20 sekunder. Den skall innehålla 1/4 fakta om spelet, 1/4 om designprocessen, 1/4 om gruppprocessen och 1/4 om vilka delar av kursen ni använt för att tala om och förstå ert projekt. Ordning får ni bestämma själva. Presentationen skall göras med alla framme på scenen — alla behöver dock inte prata om man inte vill.

Spelet skall vara spelbart. Det skall innehålla regler och skall kunna testas av utomstående. Ni skall göra minst två exemplar av ert spel så att alla kan testa det. Vi kommer att avsluta måndagen med speltester.

Vi ses på måndag

Ola

Annonser

Written by Ola Janson

oktober 5, 2008 den 10:46 e m

Publicerat i 07

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Ett veckoprojekt om särskrivning Projektgrupp: Mustasch Projektmedlemmar: Johan Danielsson, Kenny Jakobsson, Jurgis Rodin och […]

  2. Hej Ola! Ett ”p” för mycket i ”1/4 om gruPPProcessen”.

    Jonas Tolf

    oktober 9, 2008 at 1:14 e m


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: