Lärning genom gärning / KY Projektledning Inriktning Spel

en lärarblogg för utbildningen Projektledning inriktning spel

Tematisk speluppgift

with 6 comments

Min barndoms rymdhjältar — en saga som väntar på Ludifiering…
  1. Välj en berättelse från barndomen av vilken sort som helst. Serier, barnbok eller en saga som morfar berättade. Gör det enkelt för dig själv. Ta inte en historia med enormt många roller och komplicerad händelseförlopp.
  2. I samma stund som du läser detta skriver du in i din blogg vilken berättelse du valt. Skriv ett klockslag efter. Kolla sedan att ingen annan valt samma som du själv. När du är säker på detta äger du denna barnsagan. Ingen annan kan göra samma sak som dig. Gå tillbaka och skriv svaret på uppgiften och publicera sedan i samma post.
  3. Föreställ dig att du skall göra ett spel på just den barnberättelsen. Jag vill veta hur du löser det. Jag vill att du gör som följer:
    1. Beskriv vilka roller det finns i dramat.
    2. Beskriv andra viktiga objekt i dramat.
    3. Beskriv vilken miljö det utspelar sig på.
    4. Beskriv vilket skeende i historien som spelet behandlar.
    5. Beskriv vilken konflikt som föreligger.
  4. Beskriv spelet i följande underrubriker:
    1. Vad är målet? Hur vinner man?
    2. Vilket medium är det för? Kortspel, datorspel etc.
    3. Hur många spelare?
    4. Vem spelar man?
    5. Vilka utmaningar står spelaren inför?
    6. Enkla regler — vad för respektive får man inte göra?

Målet är att på ett så tydligt sätt som möjligt integrera temat i systemet.

Ett exempel: Snövit och de sju dvärgarna

Aktörerna i dramat är Snövit , dvärgar (7), prins, häxa och djur. Andra viktiga objekt i dramat är ett äpple, gift och en potentiell häst som kan nyttjas till transport. Platser i dramat är dvärgarnas hytta, häxans slott och lite skog imellan. Skeendet som jag koncentrerar mig på är häxans kamp att ta död på snövit.

Målet med spelet är att ta död på Snövit. Spelet är troligtvis för någon handhållen konsoll som DS eller PSP och därmed också för en spelare. Man spelar häxan och utmaningen ligger i att ta undvika de avskyvärda djuren (många och kassa), förargliga dvärgarna (ganska litet hot men många) eller prinsen (stort hot men bara ett) . Det är ett hide and seek spel där det handlar om att hålla sig gömd i skogen utan att bli upptäckt.

Förvåna mig och var unik.

Fortsätt utvärdera era kamraters uppgifter. Jag kollar och kommenterar. Inlägget skall i vanlig ordning ligga mellan 500 och 1000 tecken. Inne Torsdag klockan 18:00. Tidigast klar belönas med en present i klassrummet på fredag.

Ola

Written by Ola Janson

september 24, 2008 den 12:50 e m

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Juste design du valt på bloggen, vitt, lättläst och välstrukturerat. Känns bara som om rubriken kan få lite mer plats och att den där jäkla pratbubbland får flytta på sig så den inte blockerar rubriken.

    Sen ska jag ju säga till allas vetskap att ovanstående uppgift har gett min blogg överlägset flest unika besök. Sjukt många har hittat till min blogg via google för att de sökt på Törnrosa. Så var smarta och välj något populärt och skaffa er en egen fanbase nu!

    Alexander Hallberg

    september 24, 2008 at 4:36 e m

  2. Trollet Ludenben har ge mig fina stats också!
    http://petterkarlsson.wordpress.com/2007/09/19/amerikansk-skolovning/

    Håller förövrigt med Alexander, snygg layout – lite småsmygig 2.0-känsla.

    Petter

    september 25, 2008 at 9:50 f m

  3. Detta är ett sant mysterium. Jag har inta ändrat mitt bloggutseende. I ärlighetens namn så trodde jag att det var Petter som gjort det.

    Ola Janson

    september 26, 2008 at 10:26 f m

  4. Vilken torsdag är det egentligen vi ska vara klara? Det var väl den 25e förra veckan?

    Linus

    september 28, 2008 at 3:00 e m

  5. […] Halo The boardgame! […]

  6. Du, jag hamnade här av en slump. men ska absolut rippa upplägget med ”gör ett eget spel – rymdhjälte” med mina gymnasieelever (elprogrammet – datainrikting) i åk 1 i svenska där de ska läsa myter – klockrent! TACK!

    Kristin

    mars 1, 2010 at 9:08 e m


Kommentera

