Lärning genom gärning / KY Projektledning Inriktning Spel

en lärarblogg för utbildningen Projektledning inriktning spel

unikitet och kreativitet — what is it good for?

with one comment

Detta lilla inlägg kan tyckas en smula modfällt och pessimistiskt. Men med den drucknes envishet så vill jag hävda att mina negativiteter är bra exempel på kristallklar, objektiv realism och inget annat (frågan är om jag behöver en ironisk smiley här eller om ni fattar ändå…). Jag säger: ”unikitet och kreativitet — what is it good for?”

Unikitet och kreativitet säljer bara lite sådär. Ibland händer det att jag säger ”fy fan vilket grymt upplägg”, eller ”vilken kool idé”, eller till och med ”schyssta spelmekaniker jag inte sett förut”. Men vem förutom jag bryr sig? Jag är speldesigner och jag äter speldesign till frukost. Mina krav på det jag inmundigar blir också därefter. Min vardag blir grå och innehållslös om jag skall tugga arkanoidkloner, plattformspel och shootemup som jag sätt tusentals gånger förut. Havregryn utan vatten. Men det är min vardag, inte alla andras.

Det verkar, som sagt, inte vara uppfattningen för resten av världen — i synnerhet inte när det gäller oberoende spelmakare och advergame- och reklamspelsindustrin. Det är viktigt poängtera att jag inte lägger någon värdering i detta. I många fall är kreativitet och nytänkande inte den bästa sättet att vinna dina åhörares gunst. I många pedagogiska sammanhang kan det vara en ren fördel att använda sig av ett underliggande system som deltagarna känner till sedan tidigare. Detta verkar även gälla i andra sammanhang. Jagreggade ett konto på yoyogames — gänget som tagit över licensen för GameMaker, en drag and drop-programvara för spelskapande. På deras portal finns ett imponerande utbud, närmare bestäm över 700 sidor spel. Det de har gemensamt, förutom att de är skapade med nämnda programvara, är att de mestadels är skapande av amatörer. När jag betraktartio-i-topp-listan så är det slående vad lite oerhört få nya uppslag som jag ser. Anledningar till detta kan vara många.

Kreativtet, unikitet och nyskapande går som en röd tråd genom min tillvaro. Musik, film, spel värderas alla utifrån hur det, för mig, upplevs som unikt och därigenom bra. Jag börjar inse, på ålderns höst, att resten av världen inte fungerar som jag. Som kreatör är du intresserad av skapa något som skiljer sig från andras skapelser på något sätt. Annars är du plagiatör och inte en kreatör. Hemska tanke. För användaren är detta skit samma. Ingen är upprörd över att coverbandet inte skrivit sina låtar själva. Du dansar, halvfull och skitglad till det som du upplever är din låt. Det är innehållet som spelar roll inte bäraren av innehållet. Samma sak gäller casualspel på webben. ”Coolt! ett tetrispel — jag älskar tetris”. Att spela spel handlar i huvudsak om enas om en uppsättning regler och sedan följa dem. Om du redan känner reglerna sedan tidigare är det troligare att du börjar spela. Därför använder sig gärnareklamspelmakare av redan existerande koncept. Unikitet är för andra kreatörer — likformighet är för konsumenter.

Men yoyo-games är inte reklamspel, inte pedagogiska spel — det är spel skapade av personer som inte haft några begränsningar. Kravspecen har troligtvis sett ut som ”Wow, man kan göra spel, lets do it!”. Här kommer en annan egenhändigt ihopsnickrad naturlag: fria händer hämmar kreativiteten och leder till att kreatören plockar ur sin egen ryggsäck snarare än att hitta på intressanta lösningar på externa problem.

Detta till trots så kvalar spelet Cubic Condondrum in som ett bra exempel på något som både är kreativt, lite nyskapande och ändå lätttillgängligt. Det är helt enkelt skapat både för kreatören (jag) och konsumenten (någon annan). Kolla in det på denna adress.

Läs fler bloggar om: , ,

Annonser

Written by Ola Janson

mars 31, 2008 den 9:19 f m

Publicerat i reklamspel, spel

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Men att komma med något unikt. Jag kommer ihåg vi pratade om det, men minns inte vad vi kom fram till. Är det inte något unikt när man kopplat ihop saker som finns till något som inte funnits tidigare?
    Mekaniken kan vara samma, temat ett annat. alltså är det ett nytt unikt spel. Eller att använda mekaniker som varit hela spel till att fungera som delar i andra spel, som i mini games i somliga tv- och datorspel.
    Är det unika mekaniker endast eller unika kombinationer. För även mekanikerna har sina beståndsdelar, och då behöver man väl i så fall börja leta efter unika beståndsdelar. När mekaniker kokar ned till trycka på knapp något händer, så måste det unika istället bli andas på kontoll något händer, eller andas och tänka på spel och det är en spel mekanik. Man kan hårddra det ganska långt. Men vad är det som du vill ska vara unikt?

    gyllenberg

    april 15, 2008 at 10:55 f m


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: